dinsdag 28 juni 2022

Dinsdag 28 juni – dag 8: Lom – Dovre

Die rode speld, dat zijn wij dus 😏

Soms wordt er voor je besloten, zomaar opeens. Dat overkwam ons vanmorgen toen we de cabin nog een dagje extra wilden huren. Het goot van de regen, met bakken kwam het weer/nog steeds uit de lucht. We hadden inmiddels begrepen dat het de hele dag zou duren, en uitwijkmogelijkheden waren er niet echt. We stonden dus laat op, dronken op ons dooie gemak koffie en tegen elven liep ik naar het café waar de uitbater na enig wachten uit de keuken verscheen. Tenminste, meestal. Nu niet, ook al sloeg ik een paar keer hard op de gong die voor dat doel op de toonbank stond. Nou ja, dan later nog maar even proberen. We fatsoeneerden de kamer een beetje. Bert had op de bank geslapen en ik op een van de matrassen die we uit het piepkleine slaapkamertje gehaald hadden. Daar kon je echt je kont niet keren, en dit was een prima oplossing. Om half twaalf probeerde ik het nog eens, deze keer kwam de baas wél tevoorschijn. Ik zwaaide al met wat bankbiljetten, maar helaas, die vlieger ging niet op: alles was vol voor komende nacht. We moesten weg, er zat niets anders op. Wel kregen we een handgeschreven ansichtkaartje van hem mee, met dank voor ons bezoek. Waar vind je dat nog? We gooiden alles maar weer in de auto.

Ons plan was om naar Mysuseter te gaan, in Rondane Nationaal Park. Maar dat was nu beslist geen goed idee. Er werd noodweer verwacht. We zijn uiteindelijk iets noordelijker, naar Dovre gereden en terechtgekomen op een leuke camping met bijzonder vriendelijke mensen. Daar hebben we een ook weer een cabin gehuurd, wederom met eigen sanitair en keuken, wel zo comfortabel met dit weer. Het is echt een zegen dat je daar zo makkelijk gebruik van kunt maken hier, en ook nog betaalbaar! Nu geven we verder sowieso niets uit. We zijn welgeteld één keer in een supermarkt geweest, en één keer bij een klein winkeltje voor brood. Twee keer hebben we ergens koffie gedronken, en dan heb je het wel gehad. Benzine en overnachtingen, dat is het zo’n beetje. Tolwegen hebben we ook nog niet gereden, wel twee keer met de ferry. Daar komt later nog een rekening van thuis, zal niet meer dan €15 zijn. Kortom, Noorwegen is best te doen 😁

Dovre ligt tussen de Dovrefjell en Rondane in, een mooi uitgangspunt voor de volgende dag. In de hoop dat het dan droog is, maar dat is wel de verwachting. We willen ook héél graag de tent weer opzetten, van de zeven nachten die we hier nu zijn hebben we er maar twee gekampeerd. Hopelijk lukt dat morgen, en ook om eindelijk eens wat wandelingen te maken. Zelfs daar is het tot nu toe niet van gekomen, maar dat komt omdat we graag door die waanzinnig mooie landschappen hier wilden rijden. Dat is ook wat waard.

Als morgen de zon schijnt gaan we eerst de Dovrefjell verkennen. Dat is - alweer - een hoogvlakte, en met een beetje geluk kunnen we daar Peer Gynt tegenkomen, de bergkoning uit het verhaal van Ibsen dat door Grieg op muziek gezet is. Daarna rijden we naar Rondane Nationaal Park. Daar vond indertijd onze eerste kennismaking met dit wonderschone land plaats. We liepen er een meerdaagse tocht en moesten de eerste dag urenland omhoog van de ene kei naar de andere springen. Met de zwaarbepakte rugzak op. Toen we uiteindelijk bij de berghut kwamen rook het daar zo heerlijk naar versgebakken brood! We besloten er de volgende ochtend dus te ontbijten (slapen deden we in onze eigen tent). De klap in het gezicht kon niet groter zijn: dat brood, dat goddelijk ruikende brood, bleek zonder zout gebakken te zijn...

Nu hebben we zelf brood bij ons, mét zout. Waar we in Rondane morgen uiteindelijk neerstrijken is  afwachten. Eens kijken wie dat voor ons gaat beslissen. Of mogen we dat helemaal zelf weten?