zondag 12 juni 2022

Noorwegen 2022

En daar was-ie dan opeens: de rechtstreekse bootverbinding tussen Nederland en Noorwegen. Vanuit de Eemshaven nog wel, een half uurtje rijden vanaf ons huis! Tja, dat konden we niet laten lopen. En dus boekten we half december een retourtje.

Inmiddels zijn we een flink aantal maanden verder en de voorbereidingen zijn in volle gang. De gang zelf is trouwens ook vol, want gezien de krankzinnige prijzen ter plekke hebben we al flink wat voorraad ingekocht. En dat staat in een paar grote tassen te wachten op het moment van inpakken. We konden gewoon de boodschappenlijst van onze Amerika-reizen erbij pakken, daar slaan we ook altijd voor een paar weken in al is het om een andere reden (we kamperen daar vaak op plekken waar je geen enkele mogelijkheid hebt iets eetbaars aan te schaffen, we zijn dus liefst redelijk zelfvoorzienend).

Uiteraard gaan we weer kamperen. Met zowel onze grotere BTC (breahtable tecnical cotton) tent mee als het kleine Amerika-tentje, dat binnen vijf minuten staat. De grote is vooral fijn als het weer het wat af laat weten en als we ergens wat langer blijven staan, het kleintje is goed voor een enkele overnachting. Er gaan veel warme kleren mee en dikke slaapzakken, alsmede een lekkere grote en warme deken. De ski-jacks, mutsen, sjaals en handschoenen horen ook tot de standaarduitrusting. Voor de zekerheid gooien we ook onze donsjacks nog maar achterin, beter méé verlegen dan óm tenslotte. Verder hebben we ook alle stafkaarten van de trektochten nog bewaard, die gaan ook maar allemaal mee.

De route ligt niet echt vast maar we hebben toch wat uitgestippeld om een beetje een richtlijn te hebben. Meer dan veertig jaar geleden waren we hier namelijk ook, verscheidene jaren achtereen. Zowel met als zonder auto. In het laatste geval hadden we de volledige bepakking op onze rug, dus tent, slaapspullen, kookgerei etc. We hebben toen schitterende meerdaagse tochten gelopen, o.a. over de Hardangervidda, dwars door Rondane - springend van steen tot steen want een pad was er niet - en in Jotunheimen. Al heel lang wilden we nog eens terug, maar eerst waren er de kinderen met ons eveneens zeer geliefde Frankrijk en Spanje als vast vakantieland, later volgden er vele reizen in Amerika; Noorwegen verdween naar de achtergrond. Tot dus die ferry aan onze horizon verscheen. Nu gaat het er dan echt van komen. Al die gebieden die zoveel indruk op ons gemaakt hebben, hoe gaan we dat nu ervaren?

Zelfgemaakte gamaschen (schoen- en beenbeschermers)

1980

Het retourtje met de boot wordt vermoedelijk een enkeltje. Omdat we nog kosteloos kunnen annuleren en we toch niet vast willen zitten aan een bepaalde datum. Misschien kunnen we een boot een paar dagen eerder pakken, misschien rijden we over land (en The Bridge!) terug. Mocht het slecht weer worden kunnen we in elk geval zo weg. We zien het wel. En jullie ook, als je meeleest 😊

Hieronder het kaartje met de conceptroute die niet verder ingetekend is dan Fagerheim.
Expres, we bekijken ter plekke wat we precies gaan doen.

1. Wat leuk om jullie weer te volgen en de mooie vakantieverhalen te lezen. En natuurlijk wens ik jullie een heel mooie reis toe!

2. Goede reis en ben benieuwd naar de verhalen en avonturen die jullie mee gaan maken !!!
    Groetjes van Tineke en Jos

3. Al die warme spullen, het lijkt wel of jullie naar IJsland gaan, haha. Heel veel plezier van M&M!.

Nabeschouwing

Hierboven de route zoals we hem uiteindelijk gereden hebben. Op de teller kwamen we net iets boven de 3000 km uit. Dat komt natuurlijk omdat...